fredag 17 februari 2012

Herman tippar kvalet till svenska cupen!

Det är tunt med spekulationerna i boulesverige inför helgens cupkval, så jag här komemr mitt tips:

Helsingborg, 2 finalplatser
Inget snack om saken, kvalet ligegr helt öppen för såväl Coccinelle som Kärnan. De spelar i och vinner varsin kvalgrupp på lördagen, där ettan går vidare till söndagens slutkval. I slutkvalet går ettan och tvåan till finalhelgen. Ingen kan rubba duon, vi får se båda i finalhelgen. Däremot hamnar ettan i kvalet i samma grupp som regerande mästarna Lindome och (högst troligen) Halmstad i finalhelgens gruppspel. Mardrömslottning? Jag tror Coccinelle vinner kvalet, Kärnan tvåa.

Jönköping, 2 finalplatser
Inte riktigt samma upplägg här. På lördagen går såväl ettan som tvåan i de fyra kvalgrupperna vidare till söndagens slutkval. Där bildar lagen två kvalgrupper där endast ettan går till finalhelgen. Ena platsen är vikt för Halmstad, men den andra är vidöppen.
Istanboule vinner sannolikt vår grupp, är ett av de starkaste korten bakom Halmstad, men hamnar i samma slutkvalsgrupp som Halmstad och har därmed små (obefintliga?) chanser.
Jag tror att vinnaren i lördagens grupp A är en het kandidat till den andra finalplatsen. Men den gruppen är stenhård: Skatås, Bonbon, BK Strand och Hällesåker. Hjärtat klappar för Bonbon, men jag tror att Strand kniper förstaplatsen. På söndagen kämpar man om finalplatsen med Lejonkulan och Sörbyängen och fixar det. Den fjärde platsen i gruppen? Vi såklart. Och vi komemr vara sjukt tagagde underdogs. Jag har slutat tippa mig själv, det betyder otur tydligen. Dessutom trivs vi bäst om vi får smyga med helt obemärkt. Men, det är sjukt svårtippat...
Alltså: Halmstad och BK Strand vidare från Jönköping!

Gävle, 3 finalplatser
Lättaste kvalorten? Knappast inte. Man klarar av sitt kvalspel på lördagen och det återfinns ett par toppklubbar i varje grupp. Endast gruppettan vidare, så det blir tight, tight, tight!
I grupp A plockar Sittingboule hem finalplatsen. BOO är en jävligt het utmanare, men SIT har ett lag för slútsegern och borde inte gå att rubba? En av landets mest lovande spelare, Ali Abdi Aden, glänser och för Sittingboule till finalhelgen.
I grupp B kommer Sibirien leka hem finalplatsen. Någon snackar om Maria bouleklubb, men det är alltid någon som snackar om deras storhet och sedan händer det inte så mycket. Det finns potentiella storlirare i den anrika Stockholmsklubben, men vilka komemr spela? Nej. Sibirien är en av storfavoriterna till slutsegern och vinner sin kvalgrupp.
I grupp C står det mellan Boulero och Boulesjevikerna, två starka lag. Kommer BSJ med sitt bästa lag tar de hem gruppen och finalplatsen, men det är lite som skiljer till Boulero så minsta försvagning och det kan vippa över. Men, tipset går till (coola) Boulesjevikerna.

Alltså, sammanfattningsvis, ser mitt tips på två grupperna till finalhelgerna ut enligt följande:

Grupp A
Lindome (regerande mästare)
Coccinelle
Boulesjevikerna
Halmstad

Grupp B
Sittingboule
Sibirien
BK Strand
Kärnan

Hur många rätt får jag? Vad tycker du? Har jag rätt eller fetfel? Har jag missat din klubb? Själv hoppas jag på att jag har minst ett fel...

Inga kommentarer: