onsdag 19 januari 2011

Veterandiskussionen!

Nu ploppade det upp lite underlag för ett inlägg, via en spinn-off på just en boule-gästbok.

Jag har svårt att förstå den inställning som råder bland arrangörer av vetarntävlingar. Man fixar med tävlingar som bara vänder sig till veteraner. Man vill locka den äldre generationen boulespelare och man gör det genom prägeln att skapa socialt spel. Fine. Men varför då utesluta övriga som vill spela boule, oss som inte fyllt 55 år? Varför är man så rädd? Handlar det om att man tror att det inte går att vinna en tävling om man släpper in de öppna spelarna? Men fokus är ju det sociala, det går ju inte ihop. Handlar det om att de öppna boulespelarna är otrevliga? Nä, det är nästan alltid mer hjärtlig och bra stämning på de öppna tävlingarna. Handlar det om att man inte tycker att de öppna spelarna ska få ta del av den breda verksamhet som veteranboulen står för idag? Kanske. Det finns faktiskt ganska många spelare som väljer att spela i såväl den öppna boulen som inom veteranboulen. När de deltar i den öppna boulen finns alltid det där självklara välkomnande med, men så fort de tar steget in i en veterantävling handlar det om en slags sluten verksamhet där man tydligt visar "vi vill inte ha med er här, det här är vårt". Jag tycker det är egoistiskt. Jag tycker det är en verksamhet som är så fjärran från det boulen står för. Generationsöverbyggande, välkomnande och inneslutande. Veteranboulen har blivit avståndstagande, revirtänkande och uteslutande. Jag tycker det är fel och jag tycker det är synd. Det är inte en verksamhet som håller i längden.
För att komma vidare tror jag att det måste till en attitydsförändring. Det måste vara självklart inom veteranboulen att de gånger det inte blir tillräckligt många spelare i den öppna klassen ska man slå sig ihop till en klass. Den öppna klassen. Är man rädd för minskade chanser att vinna får man tänka på att man bjuder tillbaka till den idrott som en gång i tiden var till för alla och som byggt upp den verksamhet man idag deltar i och tar för given. Det måste vara självklart att alla ska få vara med, oavsett ålder, kön och bakgrund.
Annars tycker jag att V55-klassen ska få finnas. Det är idag en aktiv klass med mängder av spelare. Men man får aldrig glömma att klassindelningen är ett komplement, ett alternativ till den öppna klassen. Den öppna klassen är till för alla, det är inte veteranklasserna. Gör man veteranklassen till det enda alternativet är man fel ute.
Det är vad jag tycker om veteranklassen!

11 kommentarer:

Unknown sa...

recis som jag har skrivit i Pimmens blogg tror jag att boulen skulle tjäna på att gå ifrån åldersklasser och övergå till klasser som bygger på kunnande, det vill säga tidigare prestationer.
Å andra sidan vet jag att jag är ganska ensam om att tänka i de banorna. Om det sedan beror på svårigheter att bryta med gamla traditioner, eller något annat, har jag ingen aning om.
Jag har ingen direkt erfarenhet av V55-klassen och har därför ingen uppfattning om den. När det gäller V65 är det bara att titta på anmälningslistor och resultatlistor - i min del av landet är dessa tävlingar som regel fullbokade, eller i det närmaste fullbokade.

Lärarjäveln sa...

Det jag är rädd för Ove är att vi skapar en organisation som utesluter, som stänger ute vissa men inte andra. Vi är redan där idag med veteranboulen kontra den öppna.

Unknown sa...

Visst kan jag ha fel, men fram till den dag då någon har bevisat detta kommer jag att vara övertygad om att en klassindelning som utgår från spelarnas förmåga lockar fler spelare än dagens klassindelning gör.
Jag vet att du anser att spelarna i öppen klass är missgynnade och förmodligen har du rätt. Men dte problemen löser vi knappast genom att göra det svårare för dem som i dag spelar i någon av veteranklasserna.
Lika positivt som det borde vara för en veteran att få möta någorlunda jämbördiga motståndare borde det vara för spelare under 55 år.
En duktig spelare, som du, är alltid en duktig spelare och en sopa, som jag, är alltid en sopa. Därför är det inte logiskt att vi tävlar mot varandra utan mer logiskt att vi tävlar mot dem som befinner sig på ungefär samma nivå.

Lärarjäveln sa...

Jag är mer sopa i jämförelse med de övriga spelarna i öppen än vad du är i jämförelse med övriga veteraner. Skillnaden mellan dig och mig är inte stor, Ove. Jag lovar.
Visst är det i slutändan roligare att spela jämna matcher, det är därför det finns olika varianter av spel. Men en för stark klassindelning tror inte jag på.

Joachim Andersson sa...

Jag hoppas få länka detta inlägget från min blogg! Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!
Detta är på något sätt precis vad jag menar men har inte riktigt fått ut det budskapet kanske!
Riktigt bra skrivit Herman. Hoppas det är okej att länka denna från min blogg!?

Lärarjäveln sa...

Det är absolut OK!

Ante sa...

Du skriver själv svaret på problemet."Det blir för svårt för oss om ni öppna är med".Är det verkligen en åsikt så svår att förstå?.Vi kan ju dra det som så här...6 landslag ska lira en turnering i nån sport.Ett dyker inte upp.Då bjuds ett lokalt korplag in.Shore...dom tycker det är jättekul...men tror dom sig kunna vinna???.Ungefär samma som att jag åker till en tävling i förhoppning om att få möta motstånd som är mig överkomligt...förhoppningsvis med besvär.Anländer...och ser att öppna slagits ihop med vett p g a för få deltagare.Visst...jag tycker det är jättekul att spela mot Rille eller vilka som nu är där.Men min förhoppning om att vinna denna tävling har ju rasat till noll.Shore...det FINNS 55 +:are som plattsar bland dom nytillkomna öppna.Men dom ÄR få...och skulle i så fall anm sig till den öppna redan fr början.
VARFÖR ska vetteraner ställa upp i en tävling öppen för alla,där spelet går ut på att avgöras på samma villkor??.Herman...skulle DU tycka det vara kul att möta en 64:årig kär..f,låt...tant..som kommer hasandes med sin gåkäpp,och hest frågar "ska vi lotta da".
För min del ställer jag gärna upp i öppen med jämna mellanrum...men har väldigt stor förståelse för om vettsen säger..."ni är för bra".
När jag själv åker ner till kyrkparken för att spela mot gamlingarna (jag yngst och medelålder 65) i min lokala klubb Värmdö BS...så erbjuder jag mig ALLTID att ligga under med 5-7 poäng.Ofta köper dom det...och vi har alla kul.Skulle jag däremot få lira på samma villkor...så krossar jag dom.Detta har hänt ngra ggr...så oftast köper dom mitt erbjudande och tycker det är zitkul att jag är med.Pointen är...jag har utjämnat oddsen lite,vilket gör det roligare för både dom och mig.
Att som Pimmen kräva total rättvisa genom att påpeka att Simon är för bra för 55 är smällar man får ta.Livet är fullt av smällar som jag ser det.Då är det inget fel i att göra det så smällfritt som möjligt.
Mozz.

Mattias sa...

Det verkar som flera nu inser att boulen har ett problem, kan omöjligt säga emot ditt inlägg då det, som pimmen säger, är de bästa. Men, jag måste ändå påstå att vi trots ändring likt de du säger kommer ha problem. Ex. När slår man ihop en tävling? Klart det går att styra i bestämmelser, men kommer det verkligen bli bättre?
Ja vidhåller att öppen klass är boule, v65 kan va kvar och fördelaktigt arrangeras på vardagar. Pro och spf har en otroligt bra organisation, som man kan ta lärdom av.
I mästerskap och seriespel är en annan fråga, där är jag kluven.

Lärarjäveln sa...

Att många veteraner väljer att spela i öppna tävlingar är inget konstigt. Det händer ofta här nere. Vill du isolera dig från öppet spel, Ante, får det stå för dig. Som jag ser det (läs igen, Ante) äter veteranboulen upp en allt större bit av boulemarknaden. Det borde vara en självklarhet att boulen är öppen för alla (bla, bla, bla, jag vet inte hur många gåner jag sagt det där nu...) och inte en liten "inbördes klubb" för veteranerna!

Joachim Andersson sa...

Ante vill inte se utanför de han kommit fram till! Tyvärr.. Sen kan han ha rätt i det han säger. Vad vet jag.. Men man måste nog pussla ihop mer än sina egna bitar för att få helheten på plats och till någon positivt för alla med licens i SBF...

Ante sa...

Mina svar och mitt resonemang har vi/ni på min å Pimmens bloggar.Orkar inte här oxå...även om denna verkar mer nyanserad :-)