tisdag 25 januari 2011

Jag går i skenet av gatljusen...

Skodajäveln har gått sönder igen och precis som det är i en nära relation blir man spontant vansinnig på någon som sviker, men lika sanbbt förlåter man. Men, samtidigt måste man gå vidare i något som inte fungerar. Jag måste köpa ny bil. Några förslag?

Förutom att jag under helgen som gick åkte tur och retur till Skara för instruktörsutbildning inom boule (jodå, nu är jag steg-1-instruktör), har jag också fightats på internetvärldens gladiatorarenor: bouleforumen. Hasse Hagberg, FS-ledamot, mailade mig efter ett av mina inlägg och hade synpunkter på det jag skrev. Den som följer den nämnda debatten vet att om Hagberg mailar någon så vill han inte föra debatten i offentlighetens ljus. Annars är han ganska rask med att såga folk jäms med fotknölarna när det passar honom. Men nu valde han att maila mig och det var ganska ljumma tongångar, men han drog in min familj i sitt resonemang och det ska han naturligtvis ge fan i.

Du verkar vara en person som älskar boule. Nu har du bestämt dig för, att hålla dina barn från boulen. Tänk om de skulle bli lika förtjusta i boule som du är. Men du skulle ändå hålla dem därifrån på samma sätt som de flesta föräldrar förbjuder sina barn att röka, dricka sprit, leka på järnvägens område, svära eller gå från matbordet utan att tacka.

Nä, Herman, du kommer aldrig att kunna hålla dina barn ifrån risken att möta någon xxx (personens namn borttaget av forfattaren/blogginnehavaren) i livet.


Så skrev han. Har han rätt till det? Har han rätt att i en debatt om en boule dra in personliga förhållanden hos de människor han debatterar med? Typ om de är bostadslösa, vilket politiskt parti de är aktiva i, hur man uppfostrar sina barn? Är det inte vårdslöst?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kompis,
Jag har faktiskt ingen aning om vem HH är eller historien bakom honom (kanske jag känner jag ingen honom till utseende), men han verkar vara i väldigt stort behova av att vara i händelsernas centrum. Så mitt råd till dej är att inte ödsla allt för mycket energi på honom, det är du alldeles för bra för. Kanske är det i längden bättre att låta bli att gå i svaromål på hans (för mig) osammanhängande svammel.

PS.
Gör som jag, köp en blå bil
Mvh Brell

Lärarjäveln sa...

Det nog det bästa, Brell.

OK, jag ska kolla blåa bilar :D

Anonym sa...

Vår son spelar boule o vi kommer aldrig förbjuda honom till det. Men att sätta honom ihop med olämliga medspelare kan man ju alttid undvika. Personangrepp mm är givetvis ett tecken på svaghet, det vet ju alla...så kom an bara!

Birgitta Thorell

Hasse Hagberg sa...

Så här skrev du på Mariaplanket:

Jag kommer aldrig släppa ifrån mig min son till en juniorverksamhet regiserat av förbundet som det styrs idag.

Jag blev bestört och var säker på att det var skrivet i affekt. Jag kunde aldrig drömma om, att du ville låta din upprördhet gå ut över dina egna barn.

Men eftersom diskussionen kring Rickardfallet redan nått sin ände och eftersom flera redan uttryckt att det var trötta på att läsa om det, ville jag i all välmening berätta att jag kände förståelse för att du i hastigheten lovat för mycket.

Av det du skriver i bloggen att döma är det inte det saken gäller. Du ser ut att på allvar tro, att jag är ute efter att smussla och att skada din familj.

Du har rätt: det angår inte mig hur du uppfostrar dina ungar.

Lärarjäveln sa...

Jag har aldrig skrivit att jag ska förbjuda min son att spela boule. All juniorboule sker ju inte på förbundsnivå. Det mesta sker trots allt i föreningarna. Jag tycker att man ska våga ta ställning. Så länge Simon bara är 9 år så tycker jag att man som förälder har ett ansvar där, därför min markering. Orden kan för övrigt inte anses för hårda, med tanke på vad folk skriver på diverse plank. Jag har inte ljugit eller förvrängt.