torsdag 21 februari 2013

Nationella prov!

Sitter med nationella prov i svenska just nu. Har en klass på 27 grabbar som har vart riktigt grymma, de ska ha allt beröm i hela världen!
Däremot blir jag allt mer tveksam till proven i sig. De tar enorma mängder tid och energi från såväl elever, lärare och skolan som organisation. Det ska genomföras i 6 olika ämnen under våren, i en tid när väldigt mycket annat ska hinnas med, skolmässigt och socialt. Är det verkligen rimligt att lägga så stort fokus på det?
I svenska görs prov i läsförståelse, uppsatsskrivning och diskussion i grupp (även kallat muntligt). Proven ska vara en del av bedömningen och inte tongivande i betygssättningen, så långt allt ok. Vi lärare hanterar de där proven bra tycker jag. Vad värre är, är att Skolverket och media använder det i ett annat syfte. Skolverket mäter dels av skolorna, men rättar vissa av proven ytterligare en gång för att se att vi lärare gjort rätt. Media använder sedan resultaten som Skolverket sammanställer till att göra topplistor. Prov som är gjorda vid ett tillfälle får ligga till grund för utomståendes bild av skolan. Hur rimligt är det?

Inga kommentarer: